Dosadni lišajevi?
Autor Hrvoje Mali─ç 24.5.2012. ( 8657 pro─Źitano ) ─îlanci istog autora

Izvor: FreeDigitalPhotos.net

Ve─ç samim klikom na ovaj ─Źlanak, prekora─Źiti ─çete najve─çu predrasudu koja prati lišajeve – da su lišajevi iznimno dosadni. Lavovi, gušteri, kitovi, to su ve─çini ljudi zanimljive i prou─Źavanja vrijedne ┼żivotinje s kojima dijelimo mnoge osobine, anatomske pa ─Źak i karakterne. Ali, tko za lišaj mo┼że re─çi da ima karakter? I kakve to veze ima sa evolucijom?

Kada ste zadnji puta pro─Źitali ili ─Źuli nešto znimljivo o lišajevima? Suprotno uvrije┼żenom mišljenju, lišajevi su izrazito zanimljivi organizmi, kako po svojim fizi─Źkim osobinama, tako i po svome nastanku. Nakon što nau─Źite nešto više o lišajevima, mo┼żda i vi promijenite mišljenje. Krenimo onda razbiti predrasudu!

U biologiji se lišajevi ─Źesto spominju kao „pioniri vegetacije“ jer ┼żive na podru─Źjima koja su drugima nezamisliva i pripremaju tlo za naseljavanje drugih biljaka. Tako lišajeve mo┼żemo na─çi na golom kamenu ili vla┼żnom deblu kišnih šuma. Mogu ┼żivjeti na kostima ┼żivotinja, pustinjskom pijesku, ─Źak i na hr─Ĺavom metalu.

Lišajevi, crte┼ż (Izvor: Wikimedia Commons)

Lišajevi na kori drveta (Izvor: Wikimedia Commons)

Fotografija lijevo: lišajevi (crte┼ż), fotografija desno: lišajevi na kori drveta

Što to omogu─çuje lišajevima da prkose uobi─Źajenim zahtjevima za ┼żivot? Odgovor se nalazi u pitanju, što su zapravo lišajevi?

Lišajevi su simbiontski organizmi koje tvore gljive i alge (─Źesto i modrozelene bakterije). Ovi organizmi ┼żive u mutualisti─Źkom su┼żivotu, što zna─Źi da oba sudionika imaju korist od zajedni─Źkog ┼żivota. Alge ovoj „zadruzi“ osiguravaju  hranu (še─çer) koju proizvode procesom fotosinteze, a gljiva algi pru┼ża mehani─Źku zaštitu i vodu, koja je algama od izrazite va┼żnosti za ┼żivot. Lišajevi koji rastu na kamenu svojim metabolizmom proizvode blage kiseline koje razaraju kamen, što omogu─çuje lišajevima da koriste oslobo─Ĺene minerale i pripreme podlogu za dolazak drugih biljnih vrsta. Vidimo da su lišajevi skoro pa sami sebi dovoljni za ┼żivot i zato naseljavaju ekološke niše koje su drugima nezamislive.

U svemir i natrag

Još uvijek niste oduševljeni? Pokušajte sad ostati ravnodušni!

Europska Svemirska Agencija (ESA) poslala je 2005. godine tijekom svoje misije u svemir jednu malu ampulu s dvije vrste lišajeva u njoj. Nakon što je letjelica izašla iz Zemljine atmosfere i ušla u vakuum svemira, ampulu su otvorili izlo┼żivši time lišajeve svim neugodnostima svemira (velikim promjenama temperature, UV zra─Źenju, vakuumu i kozmi─Źkom zra─Źenju).

Polijetanje svemirske letjelice (Izvor: Wikimedia Commons)

Ampule su nakon 16 dana izlo┼żenosti zatvorili i poslali natrag na Zemlju. Znanstvenici su, naravno, o─Źekivali da ─çe prilikom otvaranja ampule prona─çi samo mrtve ostatke lišajeva. Mo┼żete zamisliti njihovo oduševljenje i nevjericu kad su pronašli obje vrste lišajeva ┼żive.

Postavimo ovdje i pitanje - kako nastaju lišajevi, kako se dva relativno osjetljiva organizma udru┼że u jedan toliko izdr┼żljiv i jednistven organizam na Zemlji? Odgovor na ovo pitanje nije jednostavan, ali znanstvenici smatraju da gljive svojim hifama u po─Źetku jednostavno zarobe algu! „Otetoj“ algi to ne─çe mnogo smetati ukoliko se i dalje mo┼że razvijati i vršiti fotosintezu i se, pa ─çe alga tu i rado ostati.

Fosili lišajeva nisu ─Źesti zbog njihove krhke strukture, pa je tako i njihova povijest nejasna. Najstariji fosili na─Ĺeni su u Škotskoj i potje─Źu iz razdoblja ranog devona, prije otprilike 400 milijuna godina. Nedavno su, me─Ĺutim, u ju┼żnoj Kini otkriveni fosili lišajeva ─Źija se starost procjenjuje na oko 600 milijuna godina, što bi mogli biti dokazi prvih lišajeva. To bi zna─Źilo da su alge i gljive ulazile u simbiozu puno prije nego su biljke evoluirale na kopnu.

Suradnja je, vidimo, veoma stari mehanizam pre┼żivljavanja. Ljudskoj vrsti stoga mo┼żda ne bi škodilo kada bi se u nekim stvarima ugledala na ove „dosadne“ organizme.

Tagovi: alge   fotosinteza   gljive   simbioza   Simbiontski   pioniri

02.2.2017. - Sve boje fosila zmije
22.8.2016. - Novi primat: mali majmun─Źi─ç s velikom ulogom
12.8.2016. - Hominin: Novi ro─Ĺak na obiteljskom stablu ─Źovjeka
01.2.2014. - Predstavljamo Biotekino Drvo ┼żivota!
01.12.2013. - Zašto su neki ljudi druge boje?
11.11.2013. - Otkriveni zanimljivi fosili ┼żivotinja!
24.10.2013. - Prve šume uzrokovale su veliko izumiranje - u moru!
03.10.2013. - Evolucija sporofita i gametofita
08.9.2013. - Kako su biljke ÔÇ×otkrileÔÇť sjemenku - Evolucija golosjemenja─Źa
07.8.2013. - Dinosaur velikog nosa!