Kada ─Źovjek uzme evoluciju u svoje ruke.......
Autor Barbara Milutinovi─ç 21.8.2012. ( 3930 pro─Źitano ) ─îlanci istog autora

Uzgojene biljke (Izvor: Wikimedia Commons)

......dogode se kukuruz, raj─Źica, brokula ili krastavac kakve ih danas poznajemo Smile

Teško je povjerovati, ali kukuruz je neko─ç bio ova trava dolje desno (naziva teozinta). Jedan divan primjer evolucije za kojega je zaslu┼żan ─Źovjek! Ne samo za kukuruz, ─Źovjek je odgovoran za današnji izgled brokule, kupusa, kelja, raj─Źice i ostalog povr─ça koje uzgajamo u vrtovima.

U vrijeme kada smo se po─Źeli baviti poljoprivredom (prije otprilike 6000 – 10000 godina) po─Źeli smo zapravo „koristiti“ evoluciju za svoje potrebe. Premda o evoluciji i genetici tada nismo znali ništa, znali smo, na primjer, da se u sjemenu biljke nalaze karakteristike koje je ona imala za ┼żivota. Tako smo sjeme onih biljaka koje su davale velike plodove koristili za dobivanje budu─çih generacija. Na taj smo na─Źin, iz generacije u generaciju, uzgojili biljke koje imaju „pove─çane“ plodove ili neke druge karakteristike koje su nam bile od interesa. Kod kukuruza je to veliki klip s puno više zrna, a kod raj─Źice ve─çi plod. Ljudi su, dakle, ve─ç odavno po─Źeli odabirati odre─Ĺena svojstva kod biljaka, a to rade još i danas.

Evolucija iz kupusa (Izvor: Wikimedia Commons)Evolucija kukuruza (Izvor: Wikimedia Commons)

Ali, pazite sad ovo! Kelj, kupus, brokula, cvjeta─Źa i korabica svi potje─Źu od iste biljke, i to od divljeg kupusa! Ajde da i taj kupus jednom nije dosadan. Odabiranje (selekcija) je kod svake od ovih biljaka išlo u drugome smjeru. Kod kupusa se, na primjer, odabiralo u smjeru rasta vršnog pupa, a kod kelja u smjeru razvoja listova pa smo danas dobili biljku "kelj" sa hranjivim velikim listovima.

Ono što je va┼żno razumjeti je da zapravo sve biljke i ┼żivotinje koje je ─Źovjek uzgojio potje─Źu od divljih vrsta, a ─Źovjek je uvjetovao njihovu evoluciju tzv. umjetnom selekcijom. Putem umjetne selekcije, razmno┼żavanje i daljnje stvaranje potomaka omogu─çeno je samo jedinkama koje ─Źovjek odabere (biljkama s mesnatim plodovima, kravama koje proizvode puno mlijeka ili finim debelim svinjama).

Chihuahua i doga (Izvor: Wikimedia Commons)Petra (Izvor: Bioteka.hr)

Naši najomiljeniji ku─çni ljubimci potje─Źu od divljih vrsta! Pas od vuka, a ma─Źka od divlje ma─Źke.

U prirodi bi na te jedinke djelovala prirodna selekcija (kako ju je u svojoj teoriji evolucije opisao engleski prirodoslovac Charles Darwin). Iste biljke bi bez ─Źovjekova uplitanja razvile, na primjer, bodlje za obranu od predatora ili cvijet koji se jako svi─Ĺa oprašiva─Źima. Krave sigurno ne bi hodale uokolo s preteškim vimenima jer bi zbog njihove te┼żine bile izuzetno laka meta predatorima. U prirodi iz istog razloga ne bi pre┼żivjele niti debele svinje iz uzgoja.

Što je potrebno da jedna svinja pre┼żivi u prirodi? Pogledamo li današnju divlju svinju, sve nam zapravo postaje jasno. Poslije medvjeda, divlja svinja ve─çini stanovnika u šumi ulijeva strah u kosti!

Divlja svinja (Izvor: Wikimedia Commons)

Divlja svinja

Ocjena: 6.00 (1 glas) - Ocijeni vijest -

Tagovi: evolucija   biljke   Darwin   Charles   ─Źovjek   selekcija   uzgoj   cvjeta─Źa   ljubimci   kupus   brokula   domestikacija   odabiranje   raj─Źica   doma─çe   krava   kukuruz   domestifikacija   svinja

02.2.2017. - Sve boje fosila zmije
22.8.2016. - Novi primat: mali majmun─Źi─ç s velikom ulogom
12.8.2016. - Hominin: Novi ro─Ĺak na obiteljskom stablu ─Źovjeka
01.2.2014. - Predstavljamo Biotekino Drvo ┼żivota!
01.12.2013. - Zašto su neki ljudi druge boje?
11.11.2013. - Otkriveni zanimljivi fosili ┼żivotinja!
24.10.2013. - Prve šume uzrokovale su veliko izumiranje - u moru!
03.10.2013. - Evolucija sporofita i gametofita
08.9.2013. - Kako su biljke ÔÇ×otkrileÔÇť sjemenku - Evolucija golosjemenja─Źa
07.8.2013. - Dinosaur velikog nosa!