Evolucija sporofita i gametofita
Autor Mirela Uzelac 03.10.2013. ( 10971 pro─Źitano ) ─îlanci istog autora

Gametofit i sporofit mahovine (foto: Flickr)

Gametofit i sporofit. ─îesto nerazumljivi, komplicirani, a mo┼żda i dosadni pojmovi. Idemo ih probati jednom i zauvijek razumjeti.

Prije otprilike 450 milijuna godina (tijekom razdoblja ordovicija) biljke su po─Źele naseljavati kopno. Pojavile su se prve kopnene biljke koje su uspjele ovladati tadašnjim uvjetima. Evolucijom je od tada nastalo mnogo razli─Źitih skupina biljaka pa tako danas mo┼żemo razlikovati:

- mahovine (Monosporangiophyta)

- crvoto─Źine (Lycopodiidae)

- papratnja─Źe (Monilophyta)

- sjemenja─Źe (Spermatophyta)

Sve današnje kopnene biljke su potekle od zajedni─Źkog pretka (ovdje smo ih naveli redom kako su evolucijski nastajale), no kad je rije─Ź o veli─Źini sporofita i gametofita svaka skupina je posebna. Ali, krenimo najprije raš─Źlaniti nekoliko pojmova.

Što su to sporofit i gametofit?

U biljnom svijetu sporofit ozna─Źava diploidnu (2n) generaciju biljaka koja se razvija iz zigote. Pojam diploidan zna─Źi da je to generacija koja ima dvostruki broj kromosoma, gdje je jedan kromosom podrijetlom od oca a drugi od majke, dakle to je onaj dio biljke koji je nastao spajanjem (oplodnjom) jajne stanice muškom spermalnom stanicom. E sad, veli─Źina sporofita jako varira, od mikroskopskih dimenzija poput onih kod mahovina jetrenjarki, pa sve do 100 metarskih visokih sporofita sekvoje, koja je ujedno najve─çe i najstarije ┼żivo bi─çe na planeti. Kada gledamo u npr. drvo hrast, sve što vidimo golim okom (deblo, krošnju) je zapravo sporofit.

Hrast (Izvor: Wikimedia commons)

Drvo hrast. Sve što vidimo golim okom kod sjemenja─Źa je sporofit!

Gametofit, s druge strane, je haploidan (n), odnosi se na spolnu generaciju, a primarna uloga mu je proizvodnja ┼żenskih i muških spolnih stanica (gameta). Da bi došlo do nastanka sporofita, muška gameta mora oploditi ┼żensku gametu. Kod papratnja─Źa je muška gameta pokretna (spermatoziod) i mora vodom doplivati do ┼żenske nepokretne gamete (jajne stanice), pa iz tog razloga paprati danas mo┼żemo na─çi samo na vla┼żnim staništima. Sjetimo se, biljke sjemenja─Źe (golosjemenja─Źe i kritosjemenja─Źe) pronašle su drugi na─Źin na koji muška gameta dolazi do ┼żenske što im je omogu─çilo da osvoje veoma suha staništa. Taj izum bio je sjemeni zametak.

Gametofit i sporofit paprati (foto: Flickr)

Sporofit i gametofit paprati. Na sporofitu (ovdje prikazan list) rastu sporangiji (bijele strukture) koji sazrijevanjem pucaju ─Źime velika koli─Źina spora dospijeva u okoliš. Iz spora se razvija mali gametofit koji proizvodi muške i ┼żenske spolne stanice. Njihovim spajanjem (oplodnjom) nastaje novi sporofit.

Mahovine su jako zanimljive po tome što su one jedina skupina biljaka kod kojih je gametofit dominantna razvojna faza, on je trajni oblik te je razvijeniji od sporofita. Sporofit je manji, ograni─Źena ┼żivotna vijeka i u potpunosti ovisan o gametofitu jer raste na njemu u odre─Ĺeno doba godine. Ve─ç kod crvoto─Źina i papratnja─Źa gametofit je znatno manji, tek nekoliko milimetara, ─Źesto srcolikog oblika te je vrlo osjetljiv na koli─Źinu vlage u zraku. Sporofit evolucijom postaje neusporedivo ve─çi, ponekad se javlja kao epifit na tropskim biljkama, a u ve─çini slu─Źajeva je srednje velika trajnica.

Gametofit i sporofit mahovine (Izvor: Wikimedia commons, Thomas Bresson)

Sporofit i gametofit mahovine. Kod mahovina je gametofit dominantan, a sporofit je mali (ovdje: sme─Ĺi dijelovi biljke). Sporofit proizvodi spore iz kojih na vla┼żnom tlu proklije novi gametofit

Vjerujem kako ste primijetili da se gametofit sve više smanjuje što biljke postaju evolucijski odvedenije pa je tako kod sjemenja─Źa, gametofit sveden tek na nekoliko stanica potpuno ovisnih o sporofitu.

Razmislite:

1) Zašto je evolucijom biljaka došlo do smanjenja gametofita?

2) Ho─çe li daljnjom evolucijom gametofit u kona─Źnici nestati?

__________________________________________________

Izvor: Nikoli─ç, T. (2013): Sistematska botanika – raznolikost i evolucija biljnog svijeta. Alfa, Zagreb.

Tagovi: evolucija   biljaka   sporofit   gametofit

02.2.2017. - Sve boje fosila zmije
22.8.2016. - Novi primat: mali majmun─Źi─ç s velikom ulogom
12.8.2016. - Hominin: Novi ro─Ĺak na obiteljskom stablu ─Źovjeka
01.2.2014. - Predstavljamo Biotekino Drvo ┼żivota!
01.12.2013. - Zašto su neki ljudi druge boje?
11.11.2013. - Otkriveni zanimljivi fosili ┼żivotinja!
24.10.2013. - Prve šume uzrokovale su veliko izumiranje - u moru!
03.10.2013. - Evolucija sporofita i gametofita
08.9.2013. - Kako su biljke ÔÇ×otkrileÔÇť sjemenku - Evolucija golosjemenja─Źa
07.8.2013. - Dinosaur velikog nosa!