Sve boje fosila zmije
Autor Matea Jarak 02.2.2017. ( 473 pro─Źitano ) ─îlanci istog autora

Crte┼ż zmije (foto: esciencenews.com)Kada govorimo o evoluciji ┼żivotinja, ─Źesto ─Źujemo da znanstvenici istra┼żuju i otkrivaju fosile. Tako sa─Źuvani ostaci ┼żivotinja nam mogu mnogo toga objasniti  o na─Źinu ┼żivota i izgledu ┼żivotinje. No, do sada nam nisu mogli otkriti koje je boje ta ┼żivotinja bila. Sada je i to mogu─çe.

Fosili su mineralizirani ostaci ┼żivotinja, biljaka i drugih organizama. Osim kostura tragovi mogu biti i otisci stopala ili fecesa (drekeca). Budu─çi da se fosili nalaze u stijenama i sedimentnim slojevima, tako─Ĺer su poznati i pod nazivom fosilni zapisi. Prou─Źavanjem fosila bavi se paleontologija.

Paleontolozi su bili ograni─Źeni bezbojnim fosilima te su samo mogli naga─Ĺati koje su boje bile te ┼żivotinje prije mnogo godina dok su se kretale Zemljom. Paleobiologinja Maria McNamara i njezin tim istra┼żiva─Źa sa Sveu─Źilišta Cork otkrili su da neki fosili mogu zadr┼żati dokaze o boji ko┼że poput pigmenata u stanicama te mogu pomo─çi u istra┼żivanju evolucije i uloge boja. Do sada su jedine poznate boje ko┼że bile crna, sme─Ĺa i blatnjavo crvena, s obzirom na to da pigment melanin (pigment koji štiti ko┼żu od utjecaja sunca) mo┼że ostati dugo sa─Źuvan. No jedan fosil, to─Źnije fosil zmije,  prona─Ĺen je u stijeni od kalcijevog fosfata koji je sa─Źuvao detalje manje ─Źak i od stanica.

>>> Jantar – mala vremenska kapsula

Razli─Źiti oblici pigmenata u stanicama dokazuju da je ko┼ża ove zmije bila zapravo jako šarena; sadr┼żavala je pigmente ┼żute, zelene, crne i sme─Ĺe boje te je bila sjajna. Iako ti pigmenti više nisu aktivni, njihov oblik je bio mineraliziran, i kako svaki pigment ima poseban oblik, znanstvenici su mogli odrediti koje su boje bile u pitanju. „Kada shvatiš da pod mikroskopom gledaš tako detaljno sa─Źuvano tkivo fosila, osje─çaš se super!“, zaklju─Źila je Maria. Kada su to tkivo stavili pod jaki elektronski mikroskop, znanstvenici su imali što za vidjeti: melanofore (stanice s pigmentom melaninom), ksantofore tj. stanice s pigmentom pterinom koji daje ┼żute, zelene i plavo ljubi─Źaste tonove, ovisno o njegovoj strukturi,  te iridofore koje uzrokuju sjajni efekt.

Znanstvenici su dokazali da je jednom davno, prije 10 milijuna godina, ova zeleno crna zmija ┼żivjela u Španjolskoj. Nakon toliko vremena, kao fosil zmija je pomogla znanstvenicima da nau─Źe nešto novo o ┼żivotinjama iz tog doba.

Tko zna što ─çe nam sve znanost još otkriti o bojama. Mo┼żda je T-rex bio zapravo ru┼żi─Źast? :)

Pro─Źitajte i ove ─Źlanke:

>>> Evolucija leta

>>> Otkriven najstariji kostur primata!

IZVOR: Esciencenews.com

Prethodni ─Źlanak Stranica pripremna za print Po┼íalji ─Źlanak prijatelju Napravi pdf od ─Źlanka

02.2.2017. - Sve boje fosila zmije
22.8.2016. - Novi primat: mali majmun─Źi─ç s velikom ulogom
12.8.2016. - Hominin: Novi ro─Ĺak na obiteljskom stablu ─Źovjeka
01.2.2014. - Predstavljamo Biotekino Drvo ┼żivota!
01.12.2013. - Zašto su neki ljudi druge boje?
11.11.2013. - Otkriveni zanimljivi fosili ┼żivotinja!
24.10.2013. - Prve šume uzrokovale su veliko izumiranje - u moru!
03.10.2013. - Evolucija sporofita i gametofita
08.9.2013. - Kako su biljke ÔÇ×otkrileÔÇť sjemenku - Evolucija golosjemenja─Źa
07.8.2013. - Dinosaur velikog nosa!