Seobe ptica u jesen

Datum 05.10.2015. | Tema: Životinje

foto: flickr.comTiho i polako stiže nam jesen. Mijenja ruho drveću, donosi maglu te mnoge plodove. No, kamo odlaze ptice u jesen? Svake jeseni, velike skupine ptica selica pripremaju se na let prema jug. Koja je njihova tajna, kako znaju kamo moraju letjeti i kako se orijentirati? Otkrijmo!

Za Bioteka.hr piše: Jelena Jakupić

Zašto se ptice sele?

Seobe su za mnoge ptice od životne važnosti, omogućuju da u različitim godišnjim dobima žive na različitim prostorima. Glavni uzroci seoba su traženje gnjezdišta, bijeg pred prirodnim neprijateljima, potraga za hranom te prenapućenost nekog područja. Trajanje leta i udaljenost koju prelete vrlo su različiti. Neke se ptice sele svaki dan, dok se druge sele ovisno o godišnjem dobu. U jesen, kada dani postaju kraći i hladniji, ptice lete u toplije krajeve. U proljeće, u njihovim zimovalištima postaje prevruće i presuho tako da ptice ponovo lete u hladnija područja, obilna hranom, gdje se gnijezde prije nego što u jesen ponovo odlete prema jugu.

foto: flickr.com

Orijentiranje

Mnoge ptice lete u jatima, pri čemu one starije, isukusnije lete naprijed te na taj način pokazuju put mlađima. Tako se znanje prenosi s generacije na generaciju. No, neke ptice lete same. Kako znaju kuda ići? Ptice imaju unutarnji kompas koji im kazuje u kojem smjeru moraju letjeti. Koriste Zemljino magnetno polje i orijetiraju se prema suncu - računaju svoj položaj u odnosu na sunce kako bi mogle odrediti smjer; prave su matematičarke! One koje putuju noću koriste zvijezde kao putokaze. Nagađa se kako se neke ptice orijentiraju i pomoću mirisa. Određene mirise povezuju sa svojom domovinom, a isto tako pamte i objekte po putu poput tokova rijeka, planinskih nizova, svijetla grada ili cesta. Najćešće kombiniraju sve navedene metode.

foto: flickr.com