Seobe ptica u jesen
Autor Bioteka.hr 05.10.2015. ( 9563 pročitano ) Članci istog autora

foto: flickr.comTiho i polako stiže nam jesen. Mijenja ruho drveću, donosi maglu te mnoge plodove. No, kamo odlaze ptice u jesen? Svake jeseni, velike skupine ptica selica pripremaju se na let prema jug. Koja je njihova tajna, kako znaju kamo moraju letjeti i kako se orijentirati? Otkrijmo!

Za Bioteka.hr piše: Jelena Jakupić

Zašto se ptice sele?

Seobe su za mnoge ptice od životne važnosti, omogućuju da u različitim godišnjim dobima žive na različitim prostorima. Glavni uzroci seoba su traženje gnjezdišta, bijeg pred prirodnim neprijateljima, potraga za hranom te prenapućenost nekog područja. Trajanje leta i udaljenost koju prelete vrlo su različiti. Neke se ptice sele svaki dan, dok se druge sele ovisno o godišnjem dobu. U jesen, kada dani postaju kraći i hladniji, ptice lete u toplije krajeve. U proljeće, u njihovim zimovalištima postaje prevruće i presuho tako da ptice ponovo lete u hladnija područja, obilna hranom, gdje se gnijezde prije nego što u jesen ponovo odlete prema jugu.

foto: flickr.com

Orijentiranje

Mnoge ptice lete u jatima, pri čemu one starije, isukusnije lete naprijed te na taj način pokazuju put mlađima. Tako se znanje prenosi s generacije na generaciju. No, neke ptice lete same. Kako znaju kuda ići? Ptice imaju unutarnji kompas koji im kazuje u kojem smjeru moraju letjeti. Koriste Zemljino magnetno polje i orijetiraju se prema suncu - računaju svoj položaj u odnosu na sunce kako bi mogle odrediti smjer; prave su matematičarke! One koje putuju noću koriste zvijezde kao putokaze. Nagađa se kako se neke ptice orijentiraju i pomoću mirisa. Određene mirise povezuju sa svojom domovinom, a isto tako pamte i objekte po putu poput tokova rijeka, planinskih nizova, svijetla grada ili cesta. Najćešće kombiniraju sve navedene metode.

foto: flickr.com

Kod nas dolazi mnogo ptica selica, a ako želite saznati nešto više o pticama selicama naših krajeva, otkriti odakle dolaze, kamo odlaze ili poslušati njihovo glasanje, prolistajte ovu malu interaktivnu enciklopediju:

http://www.eduvizija.hr/portal/?q=sad ... nteraktivna-enciklopedija

Izvori:

http://www.zbornica.com/index.php?opt ... tem_id=513&Itemid=108

http://www.zastita-prirode-animalia.h ... amp;kat=1&idclanka=19

Prethodni članak Sljedeći članak Stranica pripremna za print Pošalji članak prijatelju Napravi pdf od članka
Komentari su vlasništvo autora. Bioteka.hr ne odgovara za sadržaj u komentarima.