Seobe ptica u jesen
Autor Bioteka.hr 05.10.2015. ( 7855 pro─Źitano ) ─îlanci istog autora

foto: flickr.comTiho i polako sti┼że nam jesen. Mijenja ruho drve─çu, donosi maglu te mnoge plodove. No, kamo odlaze ptice u jesen? Svake jeseni, velike skupine ptica selica pripremaju se na let prema jug. Koja je njihova tajna, kako znaju kamo moraju letjeti i kako se orijentirati? Otkrijmo!

Za Bioteka.hr piše: Jelena Jakupi─ç

Zašto se ptice sele?

Seobe su za mnoge ptice od ┼żivotne va┼żnosti, omogu─çuju da u razli─Źitim godišnjim dobima ┼żive na razli─Źitim prostorima. Glavni uzroci seoba su tra┼żenje gnjezdišta, bijeg pred prirodnim neprijateljima, potraga za hranom te prenapu─çenost nekog podru─Źja. Trajanje leta i udaljenost koju prelete vrlo su razli─Źiti. Neke se ptice sele svaki dan, dok se druge sele ovisno o godišnjem dobu. U jesen, kada dani postaju kra─çi i hladniji, ptice lete u toplije krajeve. U prolje─çe, u njihovim zimovalištima postaje prevru─çe i presuho tako da ptice ponovo lete u hladnija podru─Źja, obilna hranom, gdje se gnijezde prije nego što u jesen ponovo odlete prema jugu.

foto: flickr.com

Orijentiranje

Mnoge ptice lete u jatima, pri ─Źemu one starije, isukusnije lete naprijed te na taj na─Źin pokazuju put mla─Ĺima. Tako se znanje prenosi s generacije na generaciju. No, neke ptice lete same. Kako znaju kuda i─çi? Ptice imaju unutarnji kompas koji im kazuje u kojem smjeru moraju letjeti. Koriste Zemljino magnetno polje i orijetiraju se prema suncu - ra─Źunaju svoj polo┼żaj u odnosu na sunce kako bi mogle odrediti smjer; prave su matemati─Źarke! One koje putuju no─çu koriste zvijezde kao putokaze. Naga─Ĺa se kako se neke ptice orijentiraju i pomo─çu mirisa. Odre─Ĺene mirise povezuju sa svojom domovinom, a isto tako pamte i objekte po putu poput tokova rijeka, planinskih nizova, svijetla grada ili cesta. Naj─çeš─çe kombiniraju sve navedene metode.

foto: flickr.com