Bakterije - Fantomska prijetnja
Autor Hrvoje Mali─ç 30.5.2012. ( 8206 pro─Źitano ) ─îlanci istog autora

3D model bakterije (foto: spongelab.com)Vi, baš poput mene i svih drugih ljudi, Zemlju smatramo i zovemo svojim planetom. To je mjesto gdje smo se razvili, gdje se ra─Ĺamo i gdje ┼żivimo. To je naš dom. No, je li to stvarno istina? S našeg gledišta, da, sve se ─Źini jasnim i o─Źitim. Ali udaljimo se malo, i pogledajmo Zemlju iz malo druga─Źije perspektive, iz perspektive bakterija.

Bakterije su nastale daaavno prije nas, one su zapravo jedni od prvih ┼żivih organizama na Zemlji. Bakterije su tako─Ĺer zaslu┼żne za atmosferu kakvu na Zemlji poznajemo i koja nam je omogu─çila da se razvijemo i dišemo.

Na Zemlji danas ┼żivi oko 7 milijardi ljudi, a isti broj bakterija u ovom trentku ┼żivi samo u ustima svakoga od nas!

Dok smo mi uvjereni da znamo sve o našem planetu, da smo njegovi vladari, bakterije ga poznaju više no što ─çe ─Źovjek vjerojatno ikada uspjeti. Od nezamislivih morskih dubina do najviših planinskih vrhova, od najsuših pustinja do najhladnijih polova, od najsitnijih ┼żivotinja do najve─çih biljaka. Sve je to njihov dom i imale su milijune godina da ga upoznaju, pa ─Źak i promijene. Kako su ga kroz vrijeme mijenjale, bakterije su tim promjenama svoj dom, Zemlju, obogatile i omogu─çile nastanak sve više razli─Źitih vrsta i staništa. Mi ljudi svojim promjenama Zemlji ─Źinimo upravo suprotno. Smanjuju─çi broj razli─Źitih oblika ┼żivota i staništa, Zemlju ─Źinimo dosadnom i jednoli─Źnom.

Hranjiva podloga s bakterijama (foto: EOL)

Petrijeva zdjelica s kolonijom bakterija (Yrsinia pestis) nakon 96 sati

No kako bismo bili pravedni, ispri─Źat ─çemo vam što je sve ─Źovjek do sada saznao o bakterijama tako da sami zatim mo┼żete izgraditi svoje mišljenje o njima.

Krenimo od po─Źetka.

Bakterije su sitni mikroskopski jednostani─Źni organizmi. „Jednostani─Źni” naravno zna─Źi da se sve bakterije sastoje od samo jedne stanice, a ta jedna stanica obavlja sve osnovne funkcije koje obavlja i naše tijelo sastavljeno od milijuna stanica. Poput nas, bakterije se ra─Ĺaju, hrane, razmno┼żavaju i umiru. Ipak postoje dvije velike razlike.

Prva je da se bakterije razmno┼żavaju dijeljenjem ili kloniranjem. To zna─Źi da se jedna bakterija majka jednostavno podijeli u dvije bakterije k─çeri. Bakterije se dijele vrlo brzo, u prosjeku svakih 15 minuta do sat vremena iz jedne stare bakterije nastanu dvije nove. To svojstvo kloniranja koje se ponavlja u kratkim vremenskim razmacima jedno je od glavnih razloga zašto su se bakterije toliko rasprostranile.

Sigurno ste ─Źuli izreku: savršenstvo je u jednostavnosti. Bakterijska stanica  upravo u to „vjeruje“. Vrlo je jednostavna. To je druga va┼żna razlika izme─Ĺu bakterija i svih nas. Naime, gotovo sve biljke i ┼żivotinje sastoje se od stanica koje imaju jezgru. Jezgra je upravlja─Źki centar cijele stanice (zamislite nešto poput pilotske kabine u avionu).

Bakterija je jednostavnije gra─Ĺe i nema jezgru, ve─ç samo tzv. nukleoid (kru┼żna DNK bez prave jezgre oko nje) koji je nešto poput voza─Źevog mjesta u autobusu. Bez kabine, bez mnoštva tipki, samo osnovne komande. To je vjerojatno zato što su bakterije vrlo stare, a kroz evoluciju nisu razvile jezgru. No o─Źito im nije toliko niti trebala jer su i danas vrlo ┼żivahne i raširene.

Pseudomonas aeruginosa (foto: Wikimedia)Staphylococcus aureus (foto: Wikimedia)

Umjetno obojane bakterije Pseudomonas aeruginosa (lijevo) i Staphylococcus aureus (desno) pod elektronskim mikroskopom

Ljudi bakterije ─Źesto dijele po na─Źinu na koji se hrane ili po njihovoj gra─Ĺi. Tako postoje bakterije heterotrofi koje, poput nas, hranu uzimaju izvana i autotrofi koji, poput biljaka, sami sebi proizvode hranu. Ovdje je va┼żno naglasiti još jednu jako va┼żnu ulogu bakterija na Zemlji. Postoje bakterije koje nazivamo saprofitima. Te bakterije, uz još neke gljive, umrle organizme razla┼żu (poti─Źu na raspadanje) i time sve elemente vra─çaju u okoliš (tlo i atmosferu), tj. vra─çaju Zemlji samoj. Zamislite samo da njih nema kako bi na Zemlji brzo nestalo elemenata potrebnih za ┼żivot! Vidite, ovdje s pravom mo┼żemo re─çi da su te saprofitske bakterije prve po─Źele provoditi recikliranje.

Prve bakterije nastale su prije gotovo 4 milijarde godina, a smatra se da je prvi ┼żivi organizam na Zemlji bio sli─Źan upravo bakterijama. Iako su ljudi bakterije upoznali tek krajem 19. i po─Źetkom 20. stolje─ça, bakterije su uz ─Źovjeka sve od njegova nastanka.

Prema gra─Ĺi, bakterije dijelimo na:
a) kuglaste bakterije ili koke
b) štapi─çaste ili bacile
c) zavojite (poput opruge) ili spirile
d) kokobacili – oblikom izme─Ĺu šapi─ça i kuglica
e) aktinomiceti - oblika malih, duga─Źkih niti

Ve─çina ljudi o bakterijama misli sve najgore. Vjerojatno su i vama prve asocijacije na bakterije bolest i doktori. Ali va┼żno je naglasiti da nisu sve bakterije uzro─Źnici bolesti. U našem organizmu nalazi se i do 10 puta više stanica bakterija nego stanica koje grade naše tijelo! Kako onda nismo stalno bolesni? Dok naše tijelo nosi preko 1500 razli─Źitih vrsta bakterija, samo stotinjak ih je potencijalno opasno za naše zdravlje i to samo ako se na─Ĺu u odre─Ĺenom dijelu tijela, poput usta, plu─ça ili krvi.

Najviše se bakterija u ljudskom tijelu nalazi u crijevima i na ko┼żi. Bakterije u crijevima su neophodne za normalnu probavu te bismo, da ih nemamo, imali velikih problema s probavom. Primjerice, postoje odre─Ĺene bakterije koje nam poma┼żu da probavimo mlijeko i bez njih bismo svaki put nakon ─Źaše mlijeka dobili gr─Źeve i morali hitno na WC!

Nadamo se da sada shva─çate bar djeli─ç ogormne va┼żnosti bakterija! Bez bakterija ┼żivot na Zemlji ubrzo bi nestao, a bez ljudi Zemlja je pre┼żivjela skoro 4 milijarde godina.

Što mislite, tko joj je bolji stanar?

Tagovi: nukleotid   bakterija