Ima li života na Marsu?
Autor Hrvoje Malić 01.7.2013. ( 3982 pročitano ) Članci istog autora

Mars (Foto: NASA)Još 1971. godine David Bowie je pjevao:  ''Ima li života na Marsu?''. Pet godina kasnije, 1976. NASA-ina misija Viking bila je usmjerena k traženju živih organizama (točnije organizama koji koriste kisik) na upravo tom našem susjedu. Prvi rezultati govorili su da je život na Marsu otkriven, ali provjerom podataka otkriveno je da su uzorci bili kontamirani mikroorganizmima sa Zemlje. Danas, 30 godina kasnije, još nemamo siguran odgovor na to pitanje, ali smo ipak malo bliže njemu....

Mars je Zemljin najbliži susjed i od svih planeta u našem Sunčevom sustavu ljudima je uvijek bio najzanimljiviji. Mars još nazivaju crvenim planetom. Tu crvenu boju daju mu željezni oksidi koji se nalaze u njegovoj prašini. Na Marsu se također nalazi i najviša planina u našem Sunčevom sustavu – Olympus mons (Olimpska gora ili planina). Olympus mons je zapravo stari, ugasli vulkan visok čak 26 kilometara. No, traženje života na drugim planetima nije tako jednostavno. Na Zemlji je gotovo svaki oblik života vezan uz vodu, bez nje nema niti živih bića, stoga znanstvenici na drugim planetima prvo traže vodu. Pronalazak vode na drugom planetu znači oduševljenje jer je to prvi i najveći korak prema otkrivanju života. A što je s Marsom, ima li na njemu onda vode i života ili ga je možda bilo u prošlosti?

Danas Mars na prvi pogled izgleda kao jedna velika pustinja. Potpuno jednolična, nepromjenjiva i mrtva. Ali ta pustinja krije mnoge tajne koje tek počinjemo otkrivati. Na Marsu su 2008. g. pronađeni tragovi kretanja glečera gotovo identični onima na Zemlji. Naime, kada se glečer giba (npr. prilikom topljenja) on svojom velikom težinom struže po stijeni, usitnjava ju i radi karakteristične tragove. Satelitskim snimkama visoke rezolucije na Marsu su također otkrivene tisuće kanjona za koje znanstvenici tvrde da su nastali gibanjem vode – rijekama iz doba kada je na Marsu temperatura bila mnogo viša. Danas se temperature na crvenom planetu spuštaju do  - 130° C, a zanimljivo je da su  2009. g. znanstvenici blizu južnog  Marsovog pola otkrili smrznutu vodu – tanki sloj leda. Tada su izračunali, da kada bi se otopio sav led na Marsu, oslobođena tekuća voda prekrila bi cijeli planet. Novonastali ''ocean''  bio bi dubok 11 metara!

Curiosity (Foto: NASA)

Prošle godine NASA je spustila putujući laboratorij imenom ''Curiosity'' (u prijevodu ''znatiželja'', fotografija iznad) na Mars. Cilj ove zadnje misije, koja još traje, je otkriti koliko vode ima pod površinom Marsa. Znanstvenici sumnjaju da se ispod površinskih stijena Marsa gdje je temperatura viša možda nalaze ogromne količine tekuće vode. Ako život na Marsu uistinu postoji znanstvenici ga očekuju upravo ondje.

Što se dogodilo Marsu?

Sigurno se pitate što se dogodilo Marsu, zašto i danas nema rijeka i oceana na njemu, zašto je danas tako nepristupačan za život?

Prije 4 milijarde godina Mars je bio vrlo živ. Tisuće vulkana eruptiralo je svakodnevno, atmosfera je bila gusta, slična iako ne i ista kao na Zemlji, a rijeke su tekle čineći divovske kanjone. Ali, sve se promijenilo. Mars je izgubio svoje polove, a kozmičko i sunčevo zračenje prodrlo je do površine planeta. Većina plinova je ''pobjegla'' u svemir, voda isparila i atmosfera nestala. Ubrzo nakon toga, bez atmosfere koja bi zadržavala toplinu Mars se ohladio i do danas ostao gotovo isti.

Kakav će biti u budućnosti, možda ćemo uspjeti saznati jer Mars će zasigurno još dugo biti predmet ljudske znatiželje. Možda nekada znanstvenofantastična ideja kolonizacije Marsa danas više nije toliko daleka….

Prethodni članak Sljedeći članak Stranica pripremna za print Pošalji članak prijatelju Napravi pdf od članka
Komentari su vlasništvo autora. Bioteka.hr ne odgovara za sadržaj u komentarima.