Ima li ┼żivota na Marsu?
Autor Hrvoje Mali─ç 01.7.2013. ( 4212 pro─Źitano ) ─îlanci istog autora

Mars (Foto: NASA)Još 1971. godine David Bowie je pjevao:  ''Ima li ┼żivota na Marsu?''. Pet godina kasnije, 1976. NASA-ina misija Viking bila je usmjerena k tra┼żenju ┼żivih organizama (to─Źnije organizama koji koriste kisik) na upravo tom našem susjedu. Prvi rezultati govorili su da je ┼żivot na Marsu otkriven, ali provjerom podataka otkriveno je da su uzorci bili kontamirani mikroorganizmima sa Zemlje. Danas, 30 godina kasnije, još nemamo siguran odgovor na to pitanje, ali smo ipak malo bli┼że njemu....

Mars je Zemljin najbli┼żi susjed i od svih planeta u našem Sun─Źevom sustavu ljudima je uvijek bio najzanimljiviji. Mars još nazivaju crvenim planetom. Tu crvenu boju daju mu ┼żeljezni oksidi koji se nalaze u njegovoj prašini. Na Marsu se tako─Ĺer nalazi i najviša planina u našem Sun─Źevom sustavu – Olympus mons (Olimpska gora ili planina). Olympus mons je zapravo stari, ugasli vulkan visok ─Źak 26 kilometara. No, tra┼żenje ┼żivota na drugim planetima nije tako jednostavno. Na Zemlji je gotovo svaki oblik ┼żivota vezan uz vodu, bez nje nema niti ┼żivih bi─ça, stoga znanstvenici na drugim planetima prvo tra┼że vodu. Pronalazak vode na drugom planetu zna─Źi oduševljenje jer je to prvi i najve─çi korak prema otkrivanju ┼żivota. A što je s Marsom, ima li na njemu onda vode i ┼żivota ili ga je mo┼żda bilo u prošlosti?

Danas Mars na prvi pogled izgleda kao jedna velika pustinja. Potpuno jednoli─Źna, nepromjenjiva i mrtva. Ali ta pustinja krije mnoge tajne koje tek po─Źinjemo otkrivati. Na Marsu su 2008. g. prona─Ĺeni tragovi kretanja gle─Źera gotovo identi─Źni onima na Zemlji. Naime, kada se gle─Źer giba (npr. prilikom topljenja) on svojom velikom te┼żinom stru┼że po stijeni, usitnjava ju i radi karakteristi─Źne tragove. Satelitskim snimkama visoke rezolucije na Marsu su tako─Ĺer otkrivene tisu─çe kanjona za koje znanstvenici tvrde da su nastali gibanjem vode – rijekama iz doba kada je na Marsu temperatura bila mnogo viša. Danas se temperature na crvenom planetu spuštaju do  - 130° C, a zanimljivo je da su  2009. g. znanstvenici blizu ju┼żnog  Marsovog pola otkrili smrznutu vodu – tanki sloj leda. Tada su izra─Źunali, da kada bi se otopio sav led na Marsu, oslobo─Ĺena teku─ça voda prekrila bi cijeli planet. Novonastali ''ocean''  bio bi dubok 11 metara!

Curiosity (Foto: NASA)

Prošle godine NASA je spustila putuju─çi laboratorij imenom ''Curiosity'' (u prijevodu ''znati┼żelja'', fotografija iznad) na Mars. Cilj ove zadnje misije, koja još traje, je otkriti koliko vode ima pod površinom Marsa. Znanstvenici sumnjaju da se ispod površinskih stijena Marsa gdje je temperatura viša mo┼żda nalaze ogromne koli─Źine teku─çe vode. Ako ┼żivot na Marsu uistinu postoji znanstvenici ga o─Źekuju upravo ondje.

Što se dogodilo Marsu?

Sigurno se pitate što se dogodilo Marsu, zašto i danas nema rijeka i oceana na njemu, zašto je danas tako nepristupa─Źan za ┼żivot?

Prije 4 milijarde godina Mars je bio vrlo ┼żiv. Tisu─çe vulkana eruptiralo je svakodnevno, atmosfera je bila gusta, sli─Źna iako ne i ista kao na Zemlji, a rijeke su tekle ─Źine─çi divovske kanjone. Ali, sve se promijenilo. Mars je izgubio svoje polove, a kozmi─Źko i sun─Źevo zra─Źenje prodrlo je do površine planeta. Ve─çina plinova je ''pobjegla'' u svemir, voda isparila i atmosfera nestala. Ubrzo nakon toga, bez atmosfere koja bi zadr┼żavala toplinu Mars se ohladio i do danas ostao gotovo isti.

Kakav ─çe biti u budu─çnosti, mo┼żda ─çemo uspjeti saznati jer Mars ─çe zasigurno još dugo biti predmet ljudske znati┼żelje. Mo┼żda nekada znanstvenofantasti─Źna ideja kolonizacije Marsa danas više nije toliko daleka….