Otkud svemir, otkud ┼żivot?
Autor Barbara Milutinovi─ç 29.5.2012. ( 14043 pro─Źitano ) ─îlanci istog autora

Triangulum galaksija (Foto: Nasa)

Prvo što moramo u─Źiniti svaki dan je probuditi se, obi─Źno protivno našoj ┼żelji. Uvjeravam vas da sa godinama jutarnje bu─Ĺenje postaje lakše. Nastavljamo dan s uobi─Źajenim navikama: doru─Źkujemo, obla─Źimo se, idemo u školu, u─Źimo i bavimo se slobodnim aktivnostima. Svaki ─Źovjek na ovom planetu ima svoje navike i dok tako prolazimo kroz svoj dan vjerojatno nam ne padne ─Źesto na pamet pitanje postanka ┼żivota - otkud JA ovdje i otkud sve te silne biljke i ┼żivotinje oko nas?

Na svijetu postoji toliko razli─Źitih ┼żivotnih oblika koje svakodnevno vidimo u┼żivo, preko televizije i interneta. Ponekad kada i zastanemo usred svog uobi─Źajenog dana i po─Źnemo intenzivnije razmišljati o njihovom nastanku, pomislimo da je sva ta zbrka ┼żivotnih oblika jednostavno previše za razumjeti. Kod nekih se ljudi ta pomisao pojavi kada nave─Źer pogledaju u zvijezde.

Zvjezdano nebo (Izvor: S dopuštenjem everystockphoto.com)

Zvjezdano nebo

Pokušat ─çemo stoga, tu naizgled veliku zbrku nastanka svemira i brojnih vrsta promotriti od samih po─Źetaka.

Kako je nastao ┼żivot?

┼Żivimo na planetu Zemlji koja se nalazi unutar galaktike Mlije─Źna staza. Mlije─Źna staza jedna je od više stotina milijarda galaktika koje se nalaze u cijelome svemiru (pogledajmo video). Sa velike udaljenosti, naš planet bi izgledao kao samo jedno od mnogih zrnaca prašine koje smo primorani odstraniti za vrijeme nedjeljnog ─Źiš─çenja ku─çe.

Ve─çina znanstvenika smatra da je svemir nastao velikim praskom vru─çe i gusto zbijene materije (teorija Velikog praska ili Big Bang teorija) prije otprilike 10 do 20 milijarda godina (po novijim podacima prije oko 13,7 milijarda godina).

Veliki prasak - (Izvor: S dopuštenjem Dona Dixona / Cosmographica.com)

Veliki prasak – (Izvor: S dopuštenjem Dona Dixona / Cosmographica.com)

U to je vrijeme sva materija svemira bila skupljena u lopticu veli─Źine glavice na pribada─Źi. Eksplozija je uvjetovala širenje zbijene materije od koje su hla─Ĺenjem postepeno nastajale zvijezde, planeti i planetarni sustavi kao što je i naš Sun─Źev sustav. Od trenutka nastanka svemira do nastanka Zemlje prije 4,5 milijarda godina prošlo je, dakle, izuzetno mnogo vremena. Koliko bi nam samo trebalo da razliku naglas izbrojimo?

Sun─Źev sustav (Izvor: NASA)

Sun─Źev sustav – planet Zemlja nalazi se na tre─çem mjestu od Sunca, poslije Merkura i Venere

Na Zemlji se od njezina nastanka zbivaju dvije evolucije. Kemijska evolucija je prethodila biološkoj evoluciji, pošto je omogu─çila uvjete za razvoj ┼żivih bi─ça. U po─Źetku formiranja, naš planet je bio u┼żarena masa u kojeg su se neprestano sudarala druga svemirska tijela. Postepenim hla─Ĺenjem njegove površine formirale su se prve stijene. Vulkanske erupcije su u to vrijeme bile ─Źeste ─Źime su u atmosferu dospijevale velike koli─Źine razli─Źitih plinova. Pretpostavljate da se atmosfera tada veoma razlikovala od ove današnje. Zemlja je bila obavijena debelim oblakom vodene pare, a najzastupljeniji plinovi bili su vodik, ugljik i dušik, zatim metan i amonijak. Ni traga, vidimo, kisiku koji nam je danas prijeko potreban za odr┼żavanje ┼żivota! Nije bilo ni ozonskog sloja koji nas danas štiti od ultraljubi─Źastog zra─Źenja, a elektri─Źni izboji u obliku munja bili su ─Źesta pojava. Me─Ĺutim, upravo je u ovakvoj atmosferi po─Źeo nastajati ┼żivot!

Znanstvenici Stanley Miller i Harold Urey su pokusam pokazali kako je mogu─çe da su se u takvoj praatmosferi djelovanjem elektri─Źne energije (munje!) spontano mogle razviti organske molekule za koje danas znamo da su osnova ┼żivoga svijeta: bjelan─Źevine i nukleinske kiseline. Ove molekule su stvorile temelje za nastanak ┼żivota.

Krenimo onda dalje kroz vrijeme. Mo┼żda nam postane jasnije kako smo završili tu gdje jesmo.

Pitanje za raspravu: Što misliš, postoje li vanzemaljci?

Registriraj se ili se prijavi i uklju─Źi se u raspravu!

Tagovi: evolucija   veliki   prasak   biolo┼íka   galaktika   kemijska   svemir
Sljede─çi ─Źlanak Stranica pripremna za print Po┼íalji ─Źlanak prijatelju Napravi pdf od ─Źlanka

02.2.2017. - Sve boje fosila zmije
22.8.2016. - Novi primat: mali majmun─Źi─ç s velikom ulogom
12.8.2016. - Hominin: Novi ro─Ĺak na obiteljskom stablu ─Źovjeka
01.2.2014. - Predstavljamo Biotekino Drvo ┼żivota!
01.12.2013. - Zašto su neki ljudi druge boje?
11.11.2013. - Otkriveni zanimljivi fosili ┼żivotinja!
24.10.2013. - Prve šume uzrokovale su veliko izumiranje - u moru!
03.10.2013. - Evolucija sporofita i gametofita
08.9.2013. - Kako su biljke ÔÇ×otkrileÔÇť sjemenku - Evolucija golosjemenja─Źa
07.8.2013. - Dinosaur velikog nosa!