Evolucija leta
Autor Barbara Milutinovi─ç 19.9.2012. ( 4106 pro─Źitano ) ─îlanci istog autora

Superman (Izvor: Wikimedia Commons)I to se dogodilo.... Pojedine skupine ┼żivotinja razvile su tijekom svoje evolucije sposobnost leta. Kakvi sretnici! Uvijek mi je bilo krivo što mi ljudi nismo razvili istu sposobnost, zamislite samo da mo┼żemo letjeti! Ali, što je, tu je. Hodamo na dvije noge, a letimo pomo─çu aviona i helikoptera. Uostalom, da ljudi mogu letjeti poput ptica, superman bi bio samo upola cool.

Ali, kako je uop─çe mogu─çe da odre─Ĺene ┼żivotinje imaju ovu superherojsku karakteristiku? Pogledajmo koje  to prilagodbe imaju ┼żivotinje koje lete i zašto je uop─çe došlo do evolucije leta.

Jedan od glavnih principa u prirodi je da ništa oko nas ne ostaje neiskorišteno. ┼Żivot se nalazi u svakom kutku našega planeta, ─Źak i na onim staništima za koja bismo pomislili da na njima ništa ne mo┼że opstati (sjetimo se lišajeva ili hidrotermalnih izvora). Ka┼żemo da vrste zauzimaju odre─Ĺene ekološke niše. Zauzimaju odre─Ĺeni prostor i svaka ima va┼żnu ulogu u ┼żivotnoj zajednici. Zra─Źni prostor, me─Ĺutim, nije oduvijek bio naseljen kao danas.

Redosljed naseljavanja zra─Źnog prostora kroz povijest Zemlje:

1. Kukci

Crte┼ż divovskog vretenca (Meganeura), Izvor: Wikimedia Commons

Prvi organizmi koji su poletjeli bili su kukci. ─îlankonošci (u koje spadaju rakovi, kukci, stonoge i pauci) su kopno naselili još u srednjem kambriju (prije 500 milijuna godina), puno prije nego su prvi kralje┼żnjaci kro─Źili na kopno (sjetimo se „ribe koja hoda“). Me─Ĺutim, fosili kukaca s dobro razvijenim krilima potje─Źu tek iz karbona, prije 320 milijuna godina, kada neki od njih dosti┼żu i divovske veli─Źine (vretenca veli─Źine helikoptera i takve grdosije).

2. Pterosauri

Quetzalcoatlus u letu (Izvor: Wikimedia Commons)Quetzalcoatlus u lovu (Izvor: Wikimedia Commons)

Quetzalcoatlus, jedan od pripadnika pterosaura u letu i u lovu

Kukce je slijedila skupina lete─çih gmazova (Pterosauria), koji su se razvili u kasnom trijasu, prije 225 milijuna godina. Pterosauri (fotografija gore) su bili dosta raznolika skupina, od veli─Źine vrapca do veli─Źine aviona!! Svašta, zamislite da  nam takav jedan preleti iznad glave. Jeste li razmišljali nekada o tome kako bi naš ┼żivot izgledao da postoje npr. pterosauri, ili da još uvijek postoje dinosauri? Nekome od njih bismo vjerojatno bili plijen, a još vjerojatnije, objema skupinama. Uglavnom, pterosauri su zra─Źnim prostorom planeta Zemlje letjeli do kraja perioda krede, kada su izumrli (vijest koju su sisavci sa oduševljenjem primili).

Usporedba veli─Źine ─Źovjeka i dva pripadnika roda Quetzalcoatlus  (Izvor: Wikimedia Commons)

Usporedba veli─Źine ve─çih pterosaura s veli─Źinom ─Źovjeka Surprised

3. Ptice

Papiga Ara (Izvor: Luc Viatour / Lucnix.be, Wikimedia Commons)

Zajedno sa Pterosaurima ve─ç su letjele i ptice. Ptice su evoluirale iz dinosaura u periodu jure, prije 160 milijuna godina (trijas, jura i kreda su periodi ere mezozoik). U svojim po─Źecima, ptice su bile male i morale su se skrivati od pterosaura, ali kada su oni nestali s pozornice ┼żivota,  ptice doslovce preuzimaju zrak u svoje ruke, pardon krila, te su danas jako dobro prilago─Ĺene na svoj okoliš (ptica ima oko 10.000 vrsta. Za usporedbu, sisavaca ima duplo manje!).

4. Šišmiši

Zadnja skupina koje je razvila sposobnost leta bili su šišmiši, koji su nastali tek prije oko 60 milijuna godina. Šišmiš (Izvor: Wikimedia Commons)Oni su najmla─Ĺi leta─Źi na Zemlji, ali nikako najmanje iskusni. Tko god je vidio šišmiše u letu, vjerojatno je uvidio da imaju opake prilagodbe na let i da su sasvim uspješni u onome što rade (na primjer, uop─çe ne vide dobro, ali zato proizvode ultrazvu─Źne valove pomo─çu kojih „skeniraju“ svoj okoliš, jednako dobro kao što ga mi vidimo). Da se ─Źovjek zapita.....

Vidimo da je nekoliko skupina ┼żivotinja tijekom svoje evolucije razvilo sposobnost leta pa se postavlja pitanje - zašto je došlo do evolucije ove sposobnosti?  Jedan od razloga je sigurno naseljavanje zra─Źnog prostora kao slobodne ekološke niše. U vrijeme kada je let prvotno evoluirao, zrak je bio slobodan od predatora. Pošto priroda vrlo ─Źesto podrazumijeva neprestano nadmudrivanje plijena i predatora, ┼żivotinje su razvile let jer im je omogu─çio br┼żi bijeg, a drugima pak,  br┼żi i u─Źinkovitiji napad.

Što mislite, bi li ljudi mogli letjeti kada bi nataknuli umjetna pti─Źja krila?

Na┼żalost, ne. Osim krila (koja su zapravo preobra┼żeni prednji udovi), ptice imaju puno drugih prilagodbi na let. Jeste li znali da ptice imaju „spu┼żvaste“ kosti? Takve kosti su puno lakše, pa ptice moraju podi─çi puno manji teret sa svojim krilima. Imaju zrakom ispunjene vre─çice unutar tijela, u ─Źeljustima nemaju zube (jer, i oni zapravo pridonose te┼żini), a svoje mlade ne nose unutar tijela, ve─ç nesu jaja i sjede na njima kako bi ih zagrijali. Imaju i puno br┼żi metabolizam jer je let, u kona─Źnici, energetski veoma zahtjevna zabava Smile

Tagovi: kukci   dinosauri   ekolo┼íka   ni┼ía   pterosauri   superman   let   ┼íi┼ími┼íi   ptice   zrak

02.2.2017. - Sve boje fosila zmije
22.8.2016. - Novi primat: mali majmun─Źi─ç s velikom ulogom
12.8.2016. - Hominin: Novi ro─Ĺak na obiteljskom stablu ─Źovjeka
01.2.2014. - Predstavljamo Biotekino Drvo ┼żivota!
01.12.2013. - Zašto su neki ljudi druge boje?
11.11.2013. - Otkriveni zanimljivi fosili ┼żivotinja!
24.10.2013. - Prve šume uzrokovale su veliko izumiranje - u moru!
03.10.2013. - Evolucija sporofita i gametofita
08.9.2013. - Kako su biljke ÔÇ×otkrileÔÇť sjemenku - Evolucija golosjemenja─Źa
07.8.2013. - Dinosaur velikog nosa!